سلامت معنوی

موضوعی فراتر ازسلامت مادی

سلامت معنوی

موضوعی فراتر ازسلامت مادی

سلامت معنوی :
سلامت معنوی از ترکیب دو واژه "سلامت " و "معنوی " تشکیل شده است
"سلامت " اشاره به حالتی در انسان است که خللی در کارکرد عادی و طبیعی جسم انسان وجود نداشته و انسان به راحتی به اعمال و رفتار طبیعی خود می پردازد ، به این موضوع در حیطه ی علوم تجربی به ویژه در علم پزشکی پرداخته می شود
و "معنوی " اشاره به مفهومی دارد که مربوط به ابعاد روحی ، روانی و درونی انسان می شود که از آن در علوم انسانی بحث نموده و ارتباط زیادی با افکار و باورهای انسان دارد
و"سلامت معنوی " اشاره به نوعی از حالت سلامت و تعادل روحی می نماید که در اثر آن انسان برای اعمال و رفتار خود دارای هدفی ارزشمند است، که در پرتو آن ، سختی ها و مشکلات را تحمل نموده ، امید خود را از دست نمی دهد ، وهمواره به تلاش خود ادامه داده و به احساس رضایت دست پیدا می کند

پربیننده ترین مطالب

۴ مطلب در آذر ۱۳۹۹ ثبت شده است

۱۶
آذر ۹۹

یکی از سنت های الهی در زندگی این دنیا سنت آزمایش است ، مقصود از سنت ، روش و برنامه ای است که خداوند در این عالم قرار داده است که از حکمت ها و مصالحی در درون خود پیروی می کند ، در این راستا ، گاه خداوند انسان ها را در خوشی ها و لذت هایِ زندگی مورد آزمایش قرار می دهد و گاه انسان ها در سختی ها و درد ها ، مورد آزمون قرار می گیرند ، بنابر این آنچه که مورد کراهت انسان است و ممکن است کام او را تلخ نماید ، در عین حال ممکن است یک آزمایش الهی برای انسان نیز باشد ؛  توجه به چنین امکان و احتمالی در سختی ها و رنج ها ، حالت مراقبتی را در انسان ایجاد می کند که به گفتار و رفتار و واکنش های خویش در هنگام سختی ها ، دقّت کند و بیندیشد و مراقب باشد ، عکس العملی از او سر نزند که از آزمون الهی سر بلند بیرون نیاید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ آذر ۹۹ ، ۲۲:۲۱
m.f
۱۲
آذر ۹۹

هنگامیکه آفریننده را دارای علم و حکمت دانسته و آنچه را آفریده است بر اساس حکمت و مصلحت بدانیم ، هر چند ممکن است جهت آن بر ما روشن نبوده و از حکمت آن با خبر نباشیم ، در این صورت با هر اتفاقی در عالم و در وجود خود رو برو شویم ، آن را بدون هدف و لغو و بیهوده ندانسته و هیچگاه در تفسیر هیچ موضوع و پدیده ای دچار پوچی و سردرگمی نخواهیم شد ، از این رو اگر در دنیا با برخی از مصائب و ناملایمات روبرو شویم ، آن را بیهوده و بی هدف تفسیر نخواهیم کرد و در جایی که نیازمند صبر و شکیبایی باشد ، به راحتی صبر نموده و در برابر ناملایمات بی تابی ننموده و زبان به ناسپاسی و نارضایتی باز نخواهیم کرد .

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۲ آذر ۹۹ ، ۲۲:۲۶
m.f
۱۰
آذر ۹۹

 

فردی که دچار بیماری می شود ، و از سلامت فاصله می گیرد بستگی به نوع و شدت بیماری که دارد ، واکنش او در برابر بیماری متفاوت خواهد بود ، به فرض اگر بیماری او ، بیماری واگیر داری باشد و مجبور باشد مدتی را در قرنطینه به سر برد و روابط او با دیگران محدود شود ، و کارها و فعالیت های روزمره او تحت الشعاع بیماری او وشرایطی که دارد قرار گیرد ، و از طرفی درد و نارحتی زیادی به او وارد شود ، طبیعی خواهد بود که تحمّل و بردباری او نیز کاهش پیدا نموده و نسبت به خیلی از چیزها حساس تر خواهد شد ، در این شرایط نوع مواجهه و رویارویی اطرافیان بیمار با او در تحمّل این شرایط و توانمندی او در عبور از این دوران ، بسیار مؤثر خواهد بود ، لذا اطرافیان لازم است از هر آنچه باعث نا امیدی بیمار و یا سرزنش او و مقصّر جلوه دادن او در ابتلای به بیماری شده پرهیز کنند و با امید دادن و روحیه دادن به بیمار تا دست یابی او به سلامتی با او همراهی نمایند .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ آذر ۹۹ ، ۱۳:۵۹
m.f
۰۲
آذر ۹۹

شاید هر انسانی در زندگی شرایطی را تجربه کرده باشد که در آن زمان ، احساس کند تمام درها بر روی بسته شده و هیچ راهِ برون رفتی از بحران و تنگنایی که در آن گرفتار شده برای او وجود ندارد ، در آن موقعیت است که ناامیدی و یأس بر انسان چیره می گردد و خود را بدون چاره و دست بسته می بیند و راهی برای رهایی از مشکلی که گرفتارش شده نمی یابد ، در اینجاست که ندایی از درونش او را مورد خطاب قرار داده که اگر همه ی درها را به روی خود بسته می بینی ولی همیشه یک راهی است که بر روی تو باز است و هیچگاه این درب بسته نمی شود ، مانند یک کشتی که در دریا و در دل طوفان گرفتار شده و سرنشینان آن در ترس و دلهره قرار داشته و هر لحظه انتظار آن را دارند که کشتی غرق شود و آنان جان خود را از دست دهند ، در این لحظات حسّاس یک نقطه امید برای آنان باز است و آن هم استمداد از خداوند و قدرت بی انتهای اوست که نجات بخش آنان می باشد ، در ضمن نیایشی خداوند را چنین می خوانیم : « ای یار ضعیفان ، ای نجات دهنده غرق شوندگان ، ای رهایی بخش هلاک شوندگان» (1)

____________________

1- یَا عَوْنَ الضُّعَفَاءِ یَا مُنْقِذَ الْغَرْقَى یَا مُنْجِیَ الْهَلْکَى (تهذیب ‏الأحکام   ج  3  ص   96 )

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ آذر ۹۹ ، ۲۲:۵۵
m.f