سلامت معنوی

موضوعی فراتر ازسلامت مادی

سلامت معنوی

موضوعی فراتر ازسلامت مادی

سلامت معنوی :
سلامت معنوی از ترکیب دو واژه "سلامت " و "معنوی " تشکیل شده است
"سلامت " اشاره به حالتی در انسان است که خللی در کارکرد عادی و طبیعی جسم انسان وجود نداشته و انسان به راحتی به اعمال و رفتار طبیعی خود می پردازد ، به این موضوع در حیطه ی علوم تجربی به ویژه در علم پزشکی پرداخته می شود
و "معنوی " اشاره به مفهومی دارد که مربوط به ابعاد روحی ، روانی و درونی انسان می شود که از آن در علوم انسانی بحث نموده و ارتباط زیادی با افکار و باورهای انسان دارد
و"سلامت معنوی " اشاره به نوعی از حالت سلامت و تعادل روحی می نماید که در اثر آن انسان برای اعمال و رفتار خود دارای هدفی ارزشمند است، که در پرتو آن ، سختی ها و مشکلات را تحمل نموده ، امید خود را از دست نمی دهد ، وهمواره به تلاش خود ادامه داده و به احساس رضایت دست پیدا می کند

پربیننده ترین مطالب

۶ مطلب در فروردين ۱۳۹۹ ثبت شده است

۲۷
فروردين ۹۹

 

  • خداوند نعمت های بسیاری را در اختیار بشر قرار داده تا بشر بتواند در این کره ی خاکی به زندگی خود ادامه دهد ولی تفاوت هایی بین انسان با سایر موجودات وجود دارد که یکی از آنها « معنای زندگی» است ، اگر انسان را با حیوانات مقایسه کنیم ، شباهت هایی بین این دو مخلوق می توان مشاهده نمود ، از نیاز به خوردن ، آشامیدن ، خواب ، استراحت ، تولید مثل ، جذب و دفع ، و حالت هایی چون ترس ، نگرانی ، خشم ، محافظت از خود ، نیاز به خانه ، مسکن و امنیت و موارد دیگر ، ولی در حیوانات ، زندگی کردن چیزی فراتر از جنبه های غریزی و اشباع آنها نمی باشد و آنها هدف و معنایی فراتر از این مسائل ندارند .
  • هنگامیکه انسان را از این جهت با حیوانات مقایسه نموده ، مشاهده می کنیم که انسان ها ضمن بهره مندی از غرایزی که در حیوانات وجود دارد ، از استعدادهایی بهره مند هستند که حیوانات از آن بهره ای ندارند که یکی از آنها داشتن معنای زندگی است به این معنا که غیر از خوردن و آشامیدن و خورد و خواب ، انسان ها می توانند اهداف والایی داشته باشند که آنان را از این جهت برتر از بسیاری از مخلوقات دیگر قرار می دهد ، معنای زندگی یعنی هدف دار بودن ، از بُعد مادی فاصله گرفتن ، فراتر از مادیات را دیدن ، به جلو حرکت کردن ، تنها به ظواهر بسنده نکردن ، قدم گذاشتن در عالم معنویات ، آفریننده را شناختن ، نعمت های او را دیدن ، سپاس او را بجا آوردن و از او فرمان بردن و به جهان دیگر اعتقاد داشتن و به همنوع خویش نیکی نمودن .

ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند

تا تو نانی به کف آریّ و به غفلت نخوری

همه از بهر تو سرگشته و فرمان بردار

شرط انصاف نباشد که تو فرمان نبری

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ فروردين ۹۹ ، ۲۳:۵۲
m.f
۲۴
فروردين ۹۹

 

  • موجودات و مخلوقات گوناگون دارای آثاری متعددی هستند ، که آفریننده ی آنها بر اساس حکمت خود ، این آثار را در آنها قرار داده است ، انسان ها نیز بر اثر آگاهی از خواص و ویژگی هایی که در هر یک موجودات مختلف وجود دارد از آنها در جهت نیازمندی های خود بهره می گیرند ، خورشید ، ماه ، آب ، باد ، خاک ، گیاه و حیوان و بسیاری دیگر از موجودات دیگر هر کدام از خاصیتی بهره مند هستند که ادامه ی حیات بشر به استفاده درست و مناسب از آنها وابسته است .
  • یکی از انواع ارتباطی که برای انسان ذکر کرده اند ، ارتباط با جهان و محیط اطراف خویش است ، این ارتباط می تواند ، ارتباطی سازنده و یا ارتباطی مخرب باشد ، در نوع سازنده ، انسان حقوق اشیاء و موجودات دیگر را شناسایی و سعی در رعایت آنها دارد و در نوع مخرب آن ، انسان یا از حقوق موجودات دیگر آگاه نبوده و یا در صورت آگاهی از حقوق آنها ، تلاشی در رعایت آنها انجام نمی دهد و در اثر این نا آگاهی و عدم رعایت حقوق آنها ، هم به خود آسیب می رساند و هم به موجودات و محیط اطراف خویش ، در اینجاست که هم سلامت فردی و اجتماعی و هم سلامت محیط را به خطر می اندازد .
  • امروزه انسان ها بر اثر سود طلبی و منافع شخصی یا گروهی ، بصورت گسترده به محیط زیست ، طبیعت ، گیاهان و حیوانات و به تبع آن به جوامع انسانی ، آسیب های جبران ناپذیری وارد نموده که هم سلامت مادی انسان ها را به خطر انداخته و هم آسایش و آرامش را از آنان سلب نموده است ، در این شرایط انواع آلودگی هایی پدید آمده که حتی در برخی از مناطق آنان را از تنفّس هوای پاک محروم نموده و انواع امراض و بیماری ها را به آنان تحمیل نموده است .
  • به نظر می رسد گسترش آموزش های رسمی و غیر رسمی و به ویژه آموزه های دینی ، مبنی بر استفاده درست و صحیح از نعمت های خدا دادی ، تا حد زیادی به تصحیح رفتارها و استفاده های غلط و نادرست از منابع و پاکسازی محیط زندگی و محیط زیست کمک شایانی نموده و در راستای آن ، انسان ها از سلامت مادی و معنوی بیشتر بهره مند خواهند شد  .
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ فروردين ۹۹ ، ۲۳:۵۹
m.f
۲۲
فروردين ۹۹
  • معمولاً انسان ها در خوشی های زندگی ، از خود شادی ، نشاط و خوشحالی نشان داده و در نا خوشی هایِ زندگی از خود ، غم ، اندوه ، و نگرانی بروز می دهند و هر انسانی کم و بیش این دو حالت را در طول عمر خود تجربه کرده است ، بسیاری از انسان ها در دنیا تلاش می کنند ، حالت های خوب و رضایت بخش آنها بیشتر و پایدارتر باشد و حتی سعی می کنند به امور نا خوشایند فکر نکنند تا حال خوش آنان از بین نرود و پایدار تر باشد .
  • ولی همواره در زندگی حوادث و اتفاقاتِ تلخ و دردناکی پیش می آید که خارج از اراده و خواست انسان است و به دنبال آن حال خوش آدمی را از بین برده و ناراحتی را برای او به ارمغان می آورد ، از جمله آنها : حوادث و بلایای طبیعی ، جنگ ها و نزاع ها ، و یا بیماری های فراگیری است که کام انسان را تلخ می کند ، تمام این حوادث و پدیده هایی که در ظاهر برای انسان نا مطلوب و ناخوشایند است ، نشاندهنده ضعف و ناتوانایی انسان در مقابله ی با آنهاست ، گر چه بشر امروز نسبت به گذشته از امکانات و استعداد های بیشتری بهره مند شده است ، امّا با این حال در برابر بسیاری از این تلخی ها و دشواری ها درمانده می شود .
  • قرآن کریم مثال زیبایی از درماندگی انسان در سختی و دشواری های زندگی ذکر می کند ، و مسافرینی را که در یک کشتی سوار و در دل دریا همراه با نسیم و بادی ملایم در حرکت هستند مثال می زند و از خوشحالی و نشاط و شادی آنان سخن می گوید ، سپس از طوفان و موجی می گوید که گریبانگیر کشتی و مسافرینش می گردد ، وقتی انسان ها در چنین وضعیتی قرار می گیرند به ناگاه آن فطرت خفته آنان بیدار می شود و خداوند را خالصانه می خوانند و نجات خویش را در خواست نموده و حتی با خداوند قول و قراری می گذارند که اگر ما را از این وضعیت نجات دهی ما رفتارمان را تغییر می دهیم و از سپاسگزاران خواهیم شد .!
  • خداوند در چنین شرایطی دعای آنها را اجابت نموده و آنان را از این تنگنا نجات می دهد ، ولی پس از مدتی این انسان های فراموشکار دوباره به رفتار سابق خود برگشته و بنای ظلم و ستم را در زمین آغاز می کنند و پیمانی را که با خدا بستند به دست فراموشی می سپارند (1) ، از این مثالی که قرآن برای ما ذکر نموده ، می توان استفاده نمود که سختی ها و تنگناهای زندگی هر کدام حکمت هایی دارد و انسان ها در جریان این سختی ها مورد آزمایش قرار می گیرند و برخی از آنان از این آزمون ها سربلند بیرون آمده و برخی دیگر در آنها شکست می خورند .

---------------------

1-یونس/22 و 23

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ فروردين ۹۹ ، ۱۹:۲۷
m.f
۱۶
فروردين ۹۹

 

  • انسان در حوادث و اتفاقات ناگوار در زندگی همانگونه که ممکن است از نظر جسمی و مادی دچار مشکل گردد به همان میزان احتمال دارد از نظر روانی و معنوی نیز در معرض آسیب قرار بگیرد ، مثلاً زمانی که انسان در معرض بیماریِ دشوار و نگران کننده ای قرار می گیرد به موازات سختی ها و تنگناهایی که برای جسم او پیش می آید ممکن است از نظر ذهنی و روانی نیز دچار رنجش و فشار روحی باشد و اگر این وضعیت ادامه دار باشد در برخی از افرادی که ایمان ضعیفی دارند ممکن است تردیدی در باور های آنان نسبت به خداوند و امور مقدس نیز پیش آید .
  • داشتن یک برنامه عبادی و معنوی مستمر در زندگی به انسان کمک می کند در سختی ها و دشواری های زندگی قدرت سازگاری بیشتری با شرایط سخت را داشته و رابطه ی معنوی بهتری را با خدا برقرار نماید ، از سوی دیگر افراد با ایمان باور دارند برای تمام اتفاقات زندگی یک حکمت و فلسفه ای وجود دارد و این باور به آنان کمک خواهد نمود سختی ها را بهتر تحمّل و پذیرا بوده و کمتر زبان به شکوه و شکایت باز کنند و در مجموع بهتر به آرامش در زندگی دست یابند .  
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ فروردين ۹۹ ، ۲۳:۴۲
m.f
۰۸
فروردين ۹۹

غفلت انسان

  • انسان ها دارای حالات گوناگونی هستند که شاید برخی از آنها بطور ثابت در انسان نباشد و به مناسبت های مختلف تغییر کند ، برخی از این حالات ، ویژگی های خوشایندی برای انسان در پی داشته و برخی از آنها ویژگی های دردناک و ناخوشایندی دارد ، حالاتی مانند : ترس ، نگرانی ، غم ، اندوه ، اضطراب ، افسردگی ، نا امیدی ، بی رغبتی ، بی میلی و حالاتی چون : شادی ، نشاط ، سر زندگی ، امیدواری و ...
  • یکی از حالاتی که گاه برای انسان پدید می آید ، حالت غفلت است ، معمولاً در چنین حالتی انسان نسبت به یک سری از موضوعاتی که در زندگی برای او مهم است ، بی توجّه خواهد شد و بر اثر این بی توجّه ای ، ممکن است حوادث ناگواری نیز برای او اتفاق بیفتد ، غفلت هم در مسائل مادی پیش می آید و هم در مسائل معنوی و هر کدام پیامدهای مخصوص به خود را دارد .
  • یکی از موضوعاتی که غفلت نسبت به آن قابل تصوّر است ، موضوع سلامتی است ، این سلامت هم جنبه ی مادی دارد و هم جنبه ی معنوی ، غفلت از سلامت مادی زمانی برای انسان پدید می آید که انسان فکر می کند حالت سلامت برای او دائمی است و هیچگاه بیمار نخواهد شد ، و چون به سلامتی در وجود خود عادت کرده ، در ناخود آگاه خود تصور می کند چنین حالتی ثابت و پایدار است و هیچگاه تغییر نمی کند ، بر اثر چنین پنداری است که از رعایت بهداشت در زندگی و مسائل شخصی خود غفلت نموده و به همین جهت خود را در معرض بیماری قرار خواهد داد .
  • در بحث سلامت معنوی نیز چنین حالتی رخ می دهد ، به این معنا که انسان تصّور کند چون جسمش سالم است ، پس روح او نیز سالم است و بیماری روحی برای او وجود ندارد ، در حالی که ممکن است انسان گرفتار انواع بیماری های اخلاقی چون : حسد ، کینه ، دشمنی ، بدگمانی ، بخل و ... باشد ولی خود را انسان خوبی بپندارد و از نقایص و عیوب اخلاقی خود غفلت بورزد و بر اثر چنین پنداری خود را از کمالات انسانی و اخلاقی محروم نماید .
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ فروردين ۹۹ ، ۱۱:۱۹
m.f
۰۱
فروردين ۹۹

ناتوانی انسان

  • انسان همانند بسیاری از موجودات دیگر در معرض حوادث وآسیب های گوناگونی است که در زندگی او را تهدید می کند از این رو است که انسان همواره به دنبال راهی می گردد که از خود مراقبت و محافظت نماید ، اما در عین حال همیشه انسان در محافظت از خود به موفقیت نمی رسد و چه بسا سلامت و حتی جانش را در این راه از دست می دهد .
  • در ناتوانی انسان همین بس ، که گاه از ناحیه ی یک میکروب یا ویروسی که به چشم نمی آید و به صورت عادی دیده نمی شود ، سلامتش به خطر می افتد و زمین گیر می شود ، و گاه دارو و درمان نیز در باره ی او کار ساز نبوده و نعمت سلامتی را از او سلب می کند و ممکن است مدت ها در بستر بیماری افتاده و یا بالاخره بیماری او را از پای در آورد .
  • این ناتوانی انسان در برابر حوادث و بیماری ها ، به انسان گوشزد می کند که به توانایی های محدود خود مغرور و فریفته نشود و به ضعف و ناتوانی خود در برابر آفریننده ی جهان اقرار و اعتراف نموده و در برابر او خاضع وتسلیم بوده و سعی کند نه به خویشتن ظلم نماید و نه به دیگران .
  • از همین جاست که انسان همواره نیاز دارد خود را در پناه خداوند قرار داده و از خداوند بخواهد به ضعف و ناتوانی او رحم کند ، این موضوع به این معنا نیست که به فکر چاره نباشد و یا به بهداشت و دارو و درمان بی توجّه باشد ، بلکه به این معناست که در عین توجّه به هر آنچه که لازم است ، خداوند و قدرت او را به فراموشی نسپارد . و همواره از او یاری طلبد و بگوید : اللَّهُمَّ ارْحَمْ ضَعْفِی وَ قِلَّةَ حِیلَتِی : خدایا به ناتوانی و چاره جویی اندک من رحم نما . (1)

--------------------

1-مستدرک‏ الوسائل  ج   9   ص  427 ‏

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ فروردين ۹۹ ، ۲۱:۱۳
m.f