سلامت معنوی

موضوعی فراتر ازسلامت مادی

سلامت معنوی

موضوعی فراتر ازسلامت مادی

سلامت معنوی :
سلامت معنوی از ترکیب دو واژه "سلامت " و "معنوی " تشکیل شده است
"سلامت " اشاره به حالتی در انسان است که خللی در کارکرد عادی و طبیعی جسم انسان وجود نداشته و انسان به راحتی به اعمال و رفتار طبیعی خود می پردازد ، به این موضوع در حیطه ی علوم تجربی به ویژه در علم پزشکی پرداخته می شود
و "معنوی " اشاره به مفهومی دارد که مربوط به ابعاد روحی ، روانی و درونی انسان می شود که از آن در علوم انسانی بحث نموده و ارتباط زیادی با افکار و باورهای انسان دارد
و"سلامت معنوی " اشاره به نوعی از حالت سلامت و تعادل روحی می نماید که در اثر آن انسان برای اعمال و رفتار خود دارای هدفی ارزشمند است، که در پرتو آن ، سختی ها و مشکلات را تحمل نموده ، امید خود را از دست نمی دهد ، وهمواره به تلاش خود ادامه داده و به احساس رضایت دست پیدا می کند

پربیننده ترین مطالب

۲۰ مطلب در مرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

۳۰
مرداد ۹۸

قانونمندی و سلامت

  • هر جامعه ای برای ادامه ی حیات خود نیازمند قانون است ، و بدون قانون هیچ حرکت و فعالیتی به سامان نمی رسد ، قوانین هم می تواند جنبه ی فردی داشته باشد که یک فرد برای خود وضع می کند و می تواند جنبه ی اجتماعی داشته باشد ، معمولاً در قوانین ، سود و منفعتی فردی و اجتماعی در نظر گرفته شده و بر اساس آن قانونی را وضع می کنند ، قانون می تواند جنبه ی مدنی ، کیفری ، حقوقی ، اخلاقی ، بهداشتی و یا دینی داشته باشد .
  • بخشی از قوانین ، تامین کننده ی سلامت فرد و جامعه و سلامت مادی ومعنوی انسان ها می باشد ، مثلاً رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی ضمن تامین نظم در عبور و مرور ،  تامین کننده ی سلامت افراد جامعه نیز می باشد به عنوان مثال عدم رعایت حق تقدّم ، یا بی توجّه ای به چراغ راهنمایی ورانندگی ، رانندگی در حالت خواب آلودگی و سرعت زیاد ، امکان وقوع تصادف را افزایش داده و بر اثر آن سلامت افراد به خطر می افتد .
  • گرچه در ابتدا به نظر می رسد که این به خطر افتادن سلامت ، جنبه ی جسمی دارد ، ولی هر آسیب جسمی ، پیامد های روانی یا معنوی نیز برای فرد آسیب دیده و اطرافیان او خواهد داشت ، کسی که در یک تصادف ، عزیزی را از دست داده باشد ، به یقین روح و روان او آزرده خواهد شد ، و ممکن است بر اثر شوکِ حاصل از آن ، خود نیز دچار بیماری گردد .
  • در قوانین اخلاقی نیز ، سلامت فردی واجتماعی افراد مورد توجّه است ، مثلاً دروغگویی اعتماد اجتماعی را از بین برده و زمینه ساز طرد وکنار گذاشتن فرد دروغگو ، یا دعوا و نزاع می گردد ، یا حسادت ، ضمن تاثیر بر ذهن و روان انسان ، منشأ آسیب رساندن مادی یا معنوی به فرد مورد حسادت می گردد ، یا داشتن روابط نامشروع و غیر اخلاقی ، هم انسان را مستعدّ برخی از بیماری ها ، هم باعث فساد اخلاقی افراد دیگرِ جامعه خواهد شد . از این رو پایبند بودنِ افراد جامعه به قوانین ، ضامن سلامت مادی و معنوی آنان و تامین کننده ی آسایش و آرامش در زندگی و بهره مندی از سعادت در این دنیا و دنیای دیگر خواهد بود .
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۸ ، ۱۳:۱۷
m.f
۲۸
مرداد ۹۸

محیط زیست

  • انسان و سایر موجودات در روی همین زمین زندگی نموده ، از آب هایی که بر آن جریان دارد استفاده می کنند و از هوایی که آن را فرا گرفته تنفّس می نمایند ، و از نعمت های خدا دادی که در آب و خاک همین زمین می باشد ، بهره می برند ، از سوی دیگر با توجّه به اینکه نسل بشر در حال گسترش می باشد باید به نوعی از این نعمت ها بهره برداری نمود که این نعمت ها در کمال سلامت وپاکی و به دور از هر آلودگی در اختیار دیگران و به ویژه نسل های آینده قرار گیرد .
  • اگر در گذشته دغدغه ای جهانی نسبت به حفظ پاکی محیط زیست وجود نداشته است ولی امروزه بنا بر دلایل متعددی این موضوع اهمیت فراوانی یافته بگونه ای که گروه ها و انجمن هایی در دنیا برای دفاع از محیط زیست پدید آمده است .
  • معمولاً وجود منافع فردی یا گروهی برخی از انسان ها و نبود تفکّر اجتماعی نسبت به منافع وحقوق دیگران که از جمله ی آن حفظ سلامت محیط زیست می باشد ، باعث شده ، این موضوع مورد غفلت و بی توجّه ای قرار گیرد .
  • آلوده ساختن محیط زیست (چه کم ویا زیاد) ، هم نادیده گرفتن حقوق دیگران و هم موجب به خطر انداختن سلامت انسان وسایر موجودات وهم ناسپاسی کردن نسبت به نعمت های الهی خواهد بود که پیامدهای مادی ومعنوی جبران ناپذیری برای انسان در بر خواهد داشت .
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مرداد ۹۸ ، ۲۳:۲۰
m.f
۲۷
مرداد ۹۸

خیر خواه سلامت

  • خیر خواهی یک عمل انسانی است که نخست از یک حس درونی و فطری آغاز می گردد و سپس در رفتار انسان نسبت به همنوعان خویش و دیگر انسان ها تحقق می یابد ، اگر چیزی به نام خیرخواهی وجود نداشت ، زندگی کردن بی معنا می شد ، از این رو خیر خواهی را می توان در راستای معنای زندگی جستجو کرد .
  • در خیر خواهی انسان به دنبال سود و نفعی است که برای دیگران می خواهد ، که نخستین شکل آن را در رفتار پدران ومادران نسبت به فرزندان خود می بینیم ، این خیر خواهی در هر چیزِ مفیدی که مادی باشد یا معنوی ، جسمی باشد یا روحی ، فردی باشد یا اجتماعی ، علمی باشد یا فنی و ... می توان تصور نمود ، که از جمله ی آنها می توان خیر خواهی نسبت به سلامت دیگران را نام برد .
  • در این نوعِ خیر خواهی افراد بر حسب توانایی و علاقه و امکاناتی که در اختیار دارند ، در جهت سلامت افراد جامعه تلاش می کنند ، زیرا می دانند که برای فراگیر شدن هر نوع سلامتی در جامعه باید آن را در سطح عمومی با هر ابزاری که در اختیار داریم گسترش دهیم ، خواه با نوشتن باشد یا با تبلیغ کردن یا آموزش دادن یا پژوهش و برنامه ریزی و یا با ارائه خدمات در حوزه ی سلامت .
  • در این راستا حفظ پاکی محیط زیست واحترام به طبیعتِ خدادادی ، نوعی خیر خواهی نسبت به سلامت خود ودیگران به شمار می آید ، که شایسته است از آن پاسداری نمود ، حتی مراقبت از اخلاق عمومی و آگاه کردن دیگران از آسیب های اخلاقی که جامعه را تهدید می کند ، خود نوعی از خیر خواهی در جهت سلامت محسوب می شود .
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مرداد ۹۸ ، ۱۲:۵۸
m.f
۲۶
مرداد ۹۸

سکوت و سلامت

  • معمولاً هنگامیکه از آرامش سخن به میان می آید ، محیطی ساکت و بی سر وصدا را به ذهن انسان تداعی می کند ، که در آنجا هیچ سر وصدای مزاحمی وجود نداشته و انسان در آن محیط به استراحت یا تفکّر و یا مطالعه بپردازد ؛ گر چه تردیدی نیست که محیطی که در آن سکوت حکمفرما ست ، زمینه ی زیادی برای آرامش وجود دارد و انسان در شبانه روز به لحظات وساعاتی از سکوت نیازمند است تا به استراحت بپردازد ؛ از این رو امروزه در معماری ساختمان ها ، به روش هایی روی آورده اند که سر وصدای خارج از محیط ، کمتر برای ساکنان ، آزار دهنده باشد .
  • اگر در گذشته بحثی از آلودگی صوتی نبوده است ، ولی امروزه ، آلودگی های صوتی تهدیدی جدّی برای سلامت جسمی و روانی انسان به شمار می آید که در شهر های بزرگ تا حدّ زیادی گریزی از آن نیست ، ولی در هر حال هر کس به اندازه ی توان خود و به اندازه ای که شرایط اجازه می دهد ، لازم است از تهدیدی که از این جهت وجود دارد ، خود را دور سازد .
  • غیر از سکوتی که در محیط زندگی انسان از آن سخن به میان آمد ، سکوت خود انسان هم در سلامت اخلاقی ومعنوی او نقش بسزایی دارد ، به این معنا که گفتن برخی از سخنان منفی یا زیان بار ، خود ودیگران را در معرض چنین آسیبی قرار می دهد ، از جمله بد گویی کردن ، تهمت زدن ، دروغگویی ، سرزنش کردن ، آزار دادن دیگران با برخی از سخنان ، پرگویی های تکراری و بی حاصل ، سخنان لغو بیهوده وبی فایده ؛ همه نمونه هایی از سخنانی است که سلامت اخلاقی انسان را به خطر می اندازد .
  • از این رو وقتی از سکوت در این باره سخن گفته می شود ، به این معنا است که انسان زبان خود را کنترل نموده و از گفتن چنین سخنانی که بار منفی در بر داشته و احساسی منفی را به دیگران یا خود منتقل می کند ، دست بردارد و نیز از بیان سخنانی که در اخلاق از آن نهی شده خود را باز دارد ، البته رعایت چنین برنامه ای نیاز به تمرین و عادت دادن زبان به سخنان مثبت وسازنده دارد .
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مرداد ۹۸ ، ۲۳:۱۲
m.f
۲۵
مرداد ۹۸

مراتب سلامت

  • سلامتی مقوله ای است که دارای سطوح مختلف از کم تا زیاد و کامل می باشد به این معنا که برخی از افراد در سلامت کامل از هر نظر می باشند و برخی میزان سلامتی آنان اندک است و برخی از سلامتی زیادی بر خوردارند ، این سلامت شامل تمام ابعاد سلامت انسان ، اعم از مادی و معنوی می گردد .
  • از طرفی هر فرد وظیفه دارد در حفظ و ارتقای سلامت خود ، تلاش کند و سعی نماید در طول زندگی بهره ی بیشتری از سلامت را بدست آورد ، از این رو اگر کسی بهره ی کمی از سلامتی دارد ، لازم است با رعایت بهداشت و یا درمان ، سلامت خود را بیفزاید و یا اگر کسی بهره ی زیادی از سلامت دارد لازم است از آن مراقبت نموده ، تا دچار بیماری نگردد .
  • وظیفه ی دیگری که در برابر سلامتی به عهده ی هر فردی می باشد ، شکرگزاری از نعمت سلامت است ، شکر گزاری ضمن اینکه خیر وبرکت را در زندگی می افزاید ، به سلامت ذهن وروح انسان نیز کمک نموده وانسان را از نعمت آرامش ورضایت در زندگی نیز بهره مند می نماید .
  • این سخن به این معنا نمی باشد که اگر کسی بیمار بود ، و به دلیلی از سلامت فاصله گرفته بود ، نباید به شکر گزاری روی آورد و به ناسپاسی بپردازد ، بلکه سپاسگزاری در هر حالی پسندیده و نا سپاسی نیز در هر شرایطی ناپسند است ، زیرا انسان در هر حالی باشد مشمول نعمت های فراوان الهی است که اگر به دلیلی ، از برخی از آنها محروم باشد ، مشمول نعمت های مادی ومعنوی دیگری است که شایسته است وظیفه ی سپاسگزاری از آنها را بجای آورد .
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مرداد ۹۸ ، ۱۳:۴۳
m.f
۲۳
مرداد ۹۸

خوگرفتن

  • یکی از استعداد هایی که در وجود انسان و برخی از موجودات به ودیعه نهاده شده موضوع "خو گرفتن" است ، بر اساس این استعداد ، انسان بهتر می تواند با محیط اطراف ، انسان ها واشیاء پیرامون خود ، ارتباط برقرار نماید ، این ارتباط اگر بر اساس یک الگوی صحیح ، پدید آمده باشد ، می تواند در آسایش و آرامش انسان ، مؤثر باشد .
  • خو گرفتن را می توان نوعی عادت دانست که در یک فرایند زمانی کوتاه یا بلند ، برای انسان به وجود می آید ، علاوه بر اینکه خو گرفتن به هر چیز، با شرایط زندگی و علاقه و سلیقه ای که هر فرد دارد نیز ، در ارتباط است ،  به عنوان مثال : انسان به محلّ زندگی خود ، اتاق و وسایل شخصی خود و کاری که بطور مستمر انجام می دهد خو می گیرد ، لذا جدا کردن یک انسان از چیزهایی که به آن خو گرفته است ، کار دشواری است و گاه باعث سلبِ آرامش وآسایش او می گردد .
  • گرچه توصیه شده انسان بگونه ای زندگی کند و یا پرورش یابد ، که توانایی سازگاری با شرایط مختلف را داشته باشد ،  از این رو راحت طلبی افراطی ، باعث می شود که در شرایط دشوار زندگی ، طاقت کنار آمدن با آن را نداشته و بی تابی از وضع موجود ، آرامش را از او بگیرد . در اینجاست که اعتدال در بهره گیری از نعمت ها و رفاه در زندگی ، باعث می شود بهتر با شرایط زندگی کنار بیاید و خود را با آنها تطبیق دهد .
  • با توجّه به این موضوع است که ماندن یک بیمار به مدت طولانی در یک مرکز درمانی که با محیط آنجا خو نگرفته می تواند بر سلامت روانی و معنوی او تاثیر منفی بر جای گذارد ، از این رو توصیه شده ، محیطی که برای درمان بیماران است بگونه ای باشد که نه تنها آرامش آنان را سلب نکند بلکه بیمار از ماندن در آنجا ، احساس خوبی داشته و بهتر بتواند با آن خو بگیرد .  
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مرداد ۹۸ ، ۱۲:۲۶
m.f
۲۲
مرداد ۹۸

سازگاری

  • انسان همانند دیگر موجودات ، از توانایی سازگاری با محیط وشرایط بر خوردار است ، این توانایی به انسان کمک می کند ، تا سختی ها ودشواری هایی را که در زندگی با آن روبرو می شود ، بهتر تحمّل نموده و با آنها کنار آید ، گر چه میزان واندازه ی این سازگاری در افراد مختلف با یکدیگر متفاوت بوده و بطور کلی می توان برای این سازگاری حداقل و حداکثری را در نظر گرفت .
  • این قدرت سازگاری در وجود انسان با عادت کردن ارتباط نزدیکی دارد بطوری که می توان گفت ؛ انسان به هر چیزی عادت نماید ، می تواند با آن سازگاری پیدا کند ، علاوه بر اینکه این سازگاری ، با تواناییِ درک شرایط نیز در ارتباط است به این معنا که اگر انسان درک درستی از شرایط داشته باشد می تواند برای آن برنامه ریزی نموده و در طول مدت ، خود را با آن سازگار نماید .
  • به عنوان مثال ؛ بیماری که در طولِ درمان خود با شرایط سخت ودشواری روبرو می باشد ، اگر درک درستی از بیماری خود داشته واطلاعات لازم را در این باره بدست آورده باشد ، بهتر می تواند خود را با آن تطبیق داده و دوران درمان را به خوبی سپری نماید ، یا فردی که می خواهد شغل یا کاری دشوار را برای خود برگزیند اگر از قبل اطلاعات لازم را در باره آن کسب نماید وشرایط کار وتوانایی خود را در نظر بگیرد ، بهتر خواهد با کار ودشواری های آن کنار آمده و با آن سازگاری پیدا کند
  • گرچه همواره باید توجّه داشت ، همیشه محاسبات انسان از یک موضوع و توانایی هایی که دارد ، درست از آب در نمی آید و انسان پس از ورود در برنامه ای ، ممکن است توانایی ادامه آن کار را نداشته و نتواند خود را با آن سازگار نماید .
  • این سازگاری ، با کنار آمدن با رفتار افراد دیگر نیز قابل تصوّر است ، به این معنا که در محیط زندگی همواره افرادی وجود دارند که از نظر اخلاقی ، با انسان متفاوت بوده و انسان چاره ای جز زندگی کردن در کنار آنها را ندارد ، در اینجاست که قدرت سازگاری به انسان کمک می کند ، تا با اخلاق آنان کنار آمده و بتواند به زندگی در کنار آنها ادامه دهد ، در هر صورت باید به یاد داشت که "توانایی سازگاری" به انسان در مراقبت وحفظِ سلامت روانی و معنوی کمک خواهد نمود .
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ مرداد ۹۸ ، ۱۱:۱۸
m.f
۲۰
مرداد ۹۸

شرایط سخت

  • توانایی انسان ها با یکدیگر متفاوت بوده و هر انسانی استعداد و توانایی خاص ومحدودی دارد که لازم است آن را شناسایی نموده و به همان اندازه از خود انتظار داشته باشد ، در این جهت ، بجای مقایسه ی خود با دیگران ، لازم است انسان بر توانایی های خود متمرکز شده و کاری را که در توان اوست انجام دهد .
  • از سوی دیگر به علت ارتباط تنگاتنگی که بین جسم و روح انسان وجود دارد  ، هر کدام از آندو در فشار وسختی قرار گیرند ، آثار و پیامدهای آن در دیگری آشکار می گردد ، اگر جسم انسان در فشار وسختی باشد روح انسان آزرده شده و آثار نارضایتی در آن بروز می کند ، و اگر از نظر روحی در فشار باشد ، جسم انسان سست شده و احساس خستگی می کند .
  • کسانی که بنا بر ضرورتی ، در شرایط سخت و پر استرس زندگی نموده یا به کار و تلاش می پردازند ، زودتر از دیگران ، توانایی های جسمی آنان کاهش پیدا نموده و بیشتر در معرض بیماری های جسمی و روانی قرار می گیرند ، از این رو ، تغییر شرایط زندگی و کار ، در صورت امکان ، برای چنین افرادی ضرورت دارد ، و چنین افرادی بیش از دیگران نیازمند حمایت های فردی واجتماعی می باشند .
  • از سوی دیگر استفاده از برنامه ی غذایی مناسب ، استراحت کافی ، و تفریح ، تا حدودی می تواند شرایط سخت را برای آنان تعدیل نموده و تا اندازه ای در حفظ توانایی های جسمی و روانی آنان مؤثرخواهد بود و باید توجه داشت انسان همانطور که نیاز های مادیی دارد که لازم است به آنها توجه نماید ، نیاز های معنویی نیز دارد که نباید مورد غفلت قرار گیرد .
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ مرداد ۹۸ ، ۲۲:۳۷
m.f
۱۹
مرداد ۹۸

رقابت ناسالم

  • انسان ها در زندگی اجتماعی  ، بسیاری از رفتارها را از یکدیگر و محیطِ اطراف خود آموخته و فرا می گیرند و در مرحله ی بعد آن را بکار می بندند ، این نگاه به دیگران ، گاه انسان را به رقابت با آنان وا می دارد ، و این رقابت هم می تواند باعث پیشرفت و رشد مادی ومعنوی انسان گردد و هم می تواند مانع پیشرفت و موجب پسرفت انسان گردد . در جایی که موجب پیشرفت گردد از آن به رقابت سالم نام می برند و در موردی که باعث عقب گرد انسان گردد از آن به رقابت ناسالم تعبیر می کنند .
  • رقابت سالم به رقابتی گفته می شود که ارزش افزوده ی مادی یا معنوی را برای انسان در پی داشته ، بدون اینکه خواهان نقص یا ضرری برای دیگران باشد و در مرحله ی بالاتر خواهان پیشرفت برای دیگران بوده و از موفقیت آنان خرسند گردد ، در نقطه ی مقابل به رقابتی ناسالم اطلاق می شود ، که انسان را از دست یابی به ارزش های مادی ومعنوی باز داشته واز سوی دیگر خواهان نقص و یا زیانی برای دیگران بوده واز موفقیت آنان ناراحت است .
  • به عنوان مثال فردی که به دیگران حسادت می ورزد گرفتارِ رقابتی ناسالم است که هم از امتیازی که نصیب دیگران گردیده نا خرسند است و در مرحله ی بالاتر تلاش می کند آن امتیاز از آنان گرفته شود و عیب ونقصی متوجّه آنان گردد ، این نوع از رقابت ، گاه انسان را به وادی اخلاق ناپسند دیگری چون بد گویی ، تهمت زدن ، و یا آزار دادن دیگران ، دچار می کند ، لذا می توان گفت رقابت ناسالم آفتی برای سلامت معنوی انسان خواهد بود .
  • لذا در مباحث اخلاقی توصیه گردیده ، انسان در مسائل مادی به پایین تر از خود نگاه کند ، تا روح شکر گزاری به خاطر آنچه خود دارد و دیگران در اختیار ندارند ، در او زنده گردد و به عکس در مسائل معنوی به بالاتر از خود نگاه کند و تلاش نماید خود را از این جهت ، رشد دهد واز آنچه دیگران دارند خرسند باشد ، امّا اگر بر عکس شد ، یعنی درمسائل مادی به بالاتر از خود نگاه کرد و به جای رقابت سالمی که از آن نام برده شد به رقابت ناسالم روی آورد که در عرف از آن به چشم و هم چشمی یاد می کنند ، سلامت معنوی او خدشه دار خواهد شد . 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ مرداد ۹۸ ، ۱۲:۲۲
m.f
۱۶
مرداد ۹۸

شکر سلامتی

  • سلامتی موهبتی الهی است که شایسته است با بهره مندی از آن ، شکرِ این نعمت را بجا آورده و از خداوند به علّت بهره مندی از آن سپاسگزاری نماییم ،  شکر گذاری از این موهبت ، هم توجّه انسان را به این موضوع و اهمیت آن جلب نموده ، و هم روح سپاسگزاری نسبت به نعمت های دیگر الهی را در انسان تقویت می نماید .
  • اصل سپاسگزاری نیز در انسان ، خود ، آثار روانی و معنوی دیگری را برای انسان در پی دارد ، سپاسگزاری با صفتِ رضایتمندی در انسان هماهنگ بوده و کسیکه در زندگی سپاسگزار تر است ، رضایتمندیِ  بیشتری را نیز در خود احساس می کند ، و اصولاً شکر گزاری و رضایتمندی از ویژگی های اخلاقی پسندیده در وجود آدمی است که نگاه و تفکّرِ مثبت را نسبت به خداوند ، انسان ها و مخلوقات ، در پی خواهد داشت .
  • از این رو توصیه و تاکید به شکر گزاری از نعمت سلامتی ، اهمیت پیدا می کند ، برای شکر گزاری از این نعمت کافی است ، منافع و نقشی را که سلامتی در زندگی انسان ایفا می کند در نظر گرفته ، و در ابتدا  به سپاسگزاری از کسی که آن را در اختیار ما قرار داده بپردازیم ، با اینکار ، ارتباط انسان با آفریدگار نیز تقویت شده و موجب افزایش معنویت در انسان خواهد شد .
  • برای شکر گزاری ، نخست با زبان خود ، به سپاسگزاری پرداخته و در مرحله ی بعد با رفتار خود و در عمل  ، به شکر این نعمت اقدام نماییم ؛ شکر عملی از نعمت سلامت ، بخشی به مراقبت از آن اختصاص داشته و بخش دیگرِ آن ، به استفاده صحیح از سلامتی در جهت اهداف انسانی ، اخلاقی والهی مربوط می شود .
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ مرداد ۹۸ ، ۱۹:۳۲
m.f