سلامت معنوی

موضوعی فراتر ازسلامت مادی

سلامت معنوی

موضوعی فراتر ازسلامت مادی

سلامت معنوی :
سلامت معنوی از ترکیب دو واژه "سلامت " و "معنوی " تشکیل شده است
"سلامت " اشاره به حالتی در انسان است که خللی در کارکرد عادی و طبیعی جسم انسان وجود نداشته و انسان به راحتی به اعمال و رفتار طبیعی خود می پردازد ، به این موضوع در حیطه ی علوم تجربی به ویژه در علم پزشکی پرداخته می شود
و "معنوی " اشاره به مفهومی دارد که مربوط به ابعاد روحی ، روانی و درونی انسان می شود که از آن در علوم انسانی بحث نموده و ارتباط زیادی با افکار و باورهای انسان دارد
و"سلامت معنوی " اشاره به نوعی از حالت سلامت و تعادل روحی می نماید که در اثر آن انسان برای اعمال و رفتار خود دارای هدفی ارزشمند است، که در پرتو آن ، سختی ها و مشکلات را تحمل نموده ، امید خود را از دست نمی دهد ، وهمواره به تلاش خود ادامه داده و به احساس رضایت دست پیدا می کند

پربیننده ترین مطالب

۳ مطلب در بهمن ۱۳۹۸ ثبت شده است

۲۳
بهمن ۹۸

سلامت فکر

  • انسان از دوران کودکی نسبت به محیط اطراف خویش شناخت پیدا نموده و تمام آنچه را که می بیند و می شنود در ذهن او جای گرفته و درگوشه ای از آن ثبت شده و در آینده ی زندگی ، بخشی از آنها ، برای او یاد آوری می شود ، اینکه انسان ها به محیط اطراف خود چگونه نگاه می کنند و در باره ی آن به چه صورتی می اندیشند و چه تصوّری از آن دارند ، و رابطه ی بین انسان ها ، اشیاء و پدیده ها را چگونه تفسیر می کنند ، موجب پدید آمدن تفاوت هایِ فکری میان انسان ها  می گردد .
  • برخی ، افکار انسان را به افکار مثبت و منفی تقسیم نموده اند  ، بهره مندی از افکار مثبت نتایج مثبت و قابل قبولی را برای فرد و دیگران پدید می آورد و داشتن افکار منفی آثار ناخوشایند و نامطلوبی را برای فرد و دیگران به وجود می آورد ، اگر انسان اندیشه ی خیرخواهانه در سر داشته باشد ، نتیجه ی آن کمک و یاری رساندن به دیگران می شود ، و اگر انسان ، فقط به سود شخصی خود بیندیشد و فکر برتری جویی را در سر بپروراند ، از کمک کردن و دستگیری از دیگران خود داری نموده و چه بسا از زیان دیدن دیگران نیز خرسند می گردد .
  • همانگونه که برای جسم انسان ، بیماری و سلامت قابل تصوّر است ، برای فکر انسان نیز می توان ، سلامت و بیماری را در نظر گرفت ، فکر بیمار ، هم به روان انسان آسیب می رساند و هم به مرور زمان و تداوم چنین فکری ، اثر نا مطلوبی برای جسم انسان در پی خواهد داشت ، به تعبیر دیگر ، فکر بیمار در محدوده ی ذهن انسان ، باقی نمی ماند و جسم و روح او را نیز تحت تاثیر قرار می دهد ، و فکر سالم ، هم به سلامت روانی انسان کمک می نماید ، و در ادامه ، جسم او را بی نصیب نخواهد گذاشت .
  • کسانی که در صدد آزار رساندن به دیگران هستند ، و یا همیشه به دنبال انتقام بوده و از گذشت و چشم پوشی بهره ای ندارند ، از سلامت فکری بهره مند نمی باشند ، و کسانی که به دنبال سود رسانی و کمک به دیگران بوده و اهل گذشت و چشم پوشی از خطای دیگران هستند ، از سلامت فکری برخوردار می باشند ، اینکه ما در باره ی دیگران و جامعه چگونه می اندیشیم و چه نگاهی در باره ی خود و سایر انسان ها داریم ، معیاری برای تعیین بیماری و سلامت فکری ما خواهد بود  .
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ بهمن ۹۸ ، ۲۳:۳۷
m.f
۱۵
بهمن ۹۸

اهداف معنوی

  • انسان ها غالباً برای فعالیت های خود هدفی را در نظر می گیرند این هدف گاه جنبه ی مادی دارد و گاه جنبه ی معنوی ، گرچه برای بیشتر انسان ها اهداف مادی قابل فهم تر و احساس پذیرتر است و برای این دسته از افراد اهداف معنوی دور و خارج از دسترس جلوه می کند ، ولی در عین حال گروهی از انسان ها تنها به نتایج مادی کارهای خود اکتفا نکرده و به دنبال ثمرات معنوی فعالیت های خود نیز هستند و چه بسا برای این افراد اهداف معنوی در اولویت باشد .
  • مثلاً هدف گروهی از مردم از کسب وکار و فعالیت های اقتصادی ، فقط زنده ماندن و تلاش برای ادامه ی حیات است ، ولی برای دسته ی دیگری از مردم ، فعالیت اقتصادی ، هدف نهایی نمی باشد بلکه اهداف اقتصادی برای آنها وسیله ای است برای دست یابی به ارزش های انسانی ، اخلاقی و الهی ، لذا اگر آنها کار می کنند و به تلاش می پردازند برای آن است که نیرو بگیرند تا بتوانند به وظایف اخلاقی خود بپردازند .
  • برخی از صاحب نظران در این راستا مثال به حیوانات زده اند که فعالیت های آنان بر اساس غرایزی است که در وجود آنها به ودیعه نهاده شده و از آن غرایز تخلّف نمی کنند ، غرایزی چون خوردن ، آشامیدن ، استراحت کردن ، تولید مثل ، وتلاش برای اینکه سر پناه ، خانه و یا لانه ای برای خود داشته باشند ، از این رو برای حیوانات چیزی به نام ارزش های اخلاقی شناخته شده نیست و اگر از برخی از حیوانات چیزی را که انسان ها ، اسم آن را عاطفه می نامند ، مشاهده نمودیم ، باز آن نیز مربوط به غرایز آنان می باشد .
  • تفاوتی که انسان ها با حیوانات دارند در برخورداری آنان از ارزش های اخلاقی و معنوی است ، چیزی که برای حیوانات مطرح نمی باشد ، و از این رو انسان ها نسبت به حیوانات برتری خواهند داشت ، ولی در این راستا باید توجّه داشت ، اگر انسانی از ارزش های انسانی خود فاصله گرفت و هدفش فقط بر آوردن نیازهای غریزی خود شد ، در اینجاست که او سقوط خواهد نمود و از مسیر سلامت معنوی دور خواهد افتاد ، هرچند از لحاظ مادی و جسمی در شرایط خوبی باشد .
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ بهمن ۹۸ ، ۲۱:۵۵
m.f
۰۶
بهمن ۹۸

صبر در مصیبت

  • واکنش انسان ها در هنگام سختی و دشواری با یکدیگر متفاوت است ، برخی به بی تابی و ناشکیبایی روی می آورند ، برخی به ناسزاگویی به زمین و زمان می پردازند ، گروهی به دنبال مقصّر می گردند ، برخی به اندوه وغصّه دچار شده و زانوی غم را بغل می گیرند ، عدّه ای آن را از بختِ بد خود دانسته و آن را به بد شانسی نسبت می دهند ، برخی آن را نوعی مجازات و کیفر برایِ گناهان خود می دانند ، و گروهی در سختی ها به صبر و شکیبایی روی می آورند .
  • در میان واکنش های مختلفِ افراد در هنگام سختی ها ، صبر ورزیدن ، معقول ترین رفتاری است که از انسان سر می زند ، صبر ورزیدن  باعث می شود ، افراد به بهترین وجهی با سختی که به آن دچار شده اند ، روبرو گردند ، به عکس کسانی که صبر را رها نموده و به نا شکیبایی و بی قراری روی می آورند ، با اینکار سختیِ کار خود را می افزایند ، امام علی علیه السلام می فرمایند : مصیبت یکی است و اگر بی تابی کردی دو تا می گردد (1)
  • یکی از چیزهایی که در تخفیف سختی ها و دشواری ها ، اثر گذار است ، اعتقاد به ثواب و پاداشی است که در برابر صبر در مصیبت به انسان تعلّق می گیرد ، و از اینجا می توان گفت : در نظر گرفتن چنین ثواب و پاداشی ، لطفی از جانب خداوند نسبت به بندگان است که با در نظر گرفتن آن ، انسان بتواند ، تحمّل خود را در مصیبت ها بیفزاید ، امام علی علیه السلام می فرمایند :  صبر تو در هنگام مصیبت ، آسیب و بلا را سبک و ثواب را می افزاید (2)
  • قرآن کریم در هنگام مصیبت توصیه می کند افراد مؤمن « إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ» (3) بگویند (همانا ما از آن خداییم و به سوی او بازگشت می کنیم) این سفارش قرآن به افرادی که دچار بلا وسختی در زندگی می شوند ، از طرفی به آنان گوشزد می کند که انسان و همه ی موجودات و مخلوقات ملک خداوند است و خداوند آنطور که صلاح بداند در ملک خویش تصرف می کند و خداوند جز خیرِ و خوبی نسبت به آفریدگان خویش نمی خواهد واز سوی دیگر جهان آخرت را به انسان یاد آوری می کند و به انسان مسئولیت و پاسخگویی در برابر اعمال را گوشزد می نماید .
  • هنگامیکه انسان مؤمن با سختی ، بیماری ، مرگ و دشواری هایِ زندگی مواجه می گردد با توجّه به تربیت و آموزه های قرآنی بجای بی تابی کردن ، مقصّر دانستن دیگران ، ناسپاسی نمودن و ناسزاگویی به این و آن ، به خداوند پناه برده و با گفتن « إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ » مالکیت خداوند نسبت به خود را یاد آوری و راضی به حکمت و صلاحدید الهی در باره ی بند ه اش می گردد و در اینجاست که از آرامش معنوی بهره مند خواهد شد .

-----------------------

1-المصیبة واحدة، و ان جزعت صارت اثنتین(غرر الحکم ص 262 شماره 5624 )

2- صبرک على المصیبة یخفّف الرّزیّة و یجزل المثوبة(غرر الحکم ص 282 شماره 6286 )

3-الَّذِینَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصِیبَةٌ قالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ (بقره/156)

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ بهمن ۹۸ ، ۲۲:۰۲
m.f