۱۴
دی ۹۸
سعادت و سلامت
- سلامت مفهومی است که دارای دو بُعدِ مادی و معنوی است ، سلامتِ مادی مربوط به جسم انسان است و سلامت معنوی مربوط به روح او می باشد ، هر کدام از این دو بُعد ، در یکدیگر تأثیر گذار است و با یکدیگر در ارتباط می باشد ، ولی گاهی این دو از یکدیگر قابل تفکیک می باشد ، به این معنا که ممکن است ، سلامت مادی باشد ولی سلامت معنوی نباشد ، و یا سلامت مادی وجود نداشته باشد ولی سلامت معنوی وجود داشته باشد .
- آنچه نقشِ محوری در سلامت معنوی دارد ، ایمان و عمل صالح است ، این دو همانگونه که در سعادت دنیای انسان نقش دارند ، موجب سعادتمندی و رستگاری انسان در دنیای دیگر خواهند شد ، رعایت بسیاری از دستورات دینی ، تاثیر بسزایی در سلامت جسمی انسان دارد از جمله : در آیین اسلام به رعایتِ پاکی و نظافت در محیط زندگی توصیه ی فراوان شده ، و بهداشتِ فردی و اجتماعی را مورد توجّه قرار داده و دستور العمل های طبّی فراوانی از پیامبرصلی الله علیه وآله و اهل بیت علیهم السلام به یادگار مانده است .
- از سوی دیگر ، و در کنار بهداشتِ مادی ، به بهداشتِ معنوی توجّه بیشتری شده ، بهداشت معنوی شامل رعایت اصول اخلاقی و پیش گیری از آلودگی های اخلاقی می باشد که سلامت معنوی انسان را به خطر می اندازد ، امام علی علیه السلام می فرماید : اگر سلامت نفس و روح خودت را دوست داری و می خواهی عیب هایت پوشیده باشد ، کم سخن گو ، سکوتت را بسیار نما ، تا فکرت رشد یابد و دلت روشن شود و مردم از دستت در امان باشند . (1)
- همانگونه که گفته شد ، سلامتِ مادی و معنوی با سعادتِ دنیا و آخرت انسان در ارتباط است ولی در این بین ، سلامت معنوی و سعادت اُخروی از ارزش بالاتری برخوردار و برای انسان یک اصل محسوب می شود و سلامت مادی برای آن همچون فرع و مقدّمه ای است ، در روایت است که پیامبر صلّی الله علیه وآله در خطبه ای که در فضیلت ماه مبارک رمضان ایراد فرمودند خبرِ شهادتِ امیرالمؤمنین علی علیه السلام را در ماه مبارک رمضان به ایشان دادند ، و اولین واکنش حضرت علی علیه السلام این بود که آیا دین من سالم می ماند یا نه ؟ که پیامبر صلّی الله علیه وآله فرمودند : دین شما سالم خواهد ماند (2) از این روایت استفاده می شود که آنچه در سعادت انسان نقش محوری دارد ، سلامت دین است که با سلامت روح انسان در ارتباط است .
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
1-إن أحببت سلامة نفسک و ستر معایبک فاقلل کلامک و اکثر صمتک یتوفّر فکرک و یستنر قلبک و یسلم النّاس من یدک(غررالحکم)
2-بحارالأنوار ج : 42 ص : 190